“De twaalfde man”

 

Een voetbalwedstrijd bestaat uit elf tegen elf spelers. Toch wordt vaak gesproken over “de twaalfde man”. Met deze term worden de supporters aangeduid die met hun steun aan hun favoriete team als het ware de twaalfde man spelen. “De twaalfde man” is vaak nadrukkelijk aanwezig met fansjaals, voetbalvlaggen, spandoeken en andere fan uitingen. Daarnaast moedigen de fans hun favoriete voetbalelftal vocaal aan en proberen ze met spreekkoren en andere geluiden de tegenstander te imponeren en de beslissingen van de scheidsrechter te beïnvloeden.

Geschiedenis

De Texas A&M University beweert dat de term “de twaalfde man” in 1922 door hen is ontstaan. De toenmalige coach van het American Footballteam van A&M University zat wat krap in zijn personele bezetting. Hij vroeg daarom een ex-American Footballspeler uit het publiek om wisselspeler te willen zijn. Deze man ging hiermee akkoord en stond met dit gebaar symbool voor de bereidheid om altijd voor je favoriete club in actie te komen. Om aan dit moment te herinneren is later een standbeeld van deze twaalfde man opgericht. Het standbeeld kreeg de naam “12th Man”.

Rugnummer 12

Omdat er vaak een wisselwerking is tussen wat er op het veld gebeurt en wat er op de tribunes gebeurt, kiezen steeds meer voetbalclubs er voor om rugnummer 12 niet meer te gebruiken, maar dit nummer aan hun fans te gunnen als een soort dankgebaar voor de onmisbare steun. Een aantal clubs die dit gedaan hebben, zijn onder andere Feyenoord, PSV, Lazio Roma, FC Bayern München, RSC Anderlecht, CSKA Moskou, Rode Ster Belgrado en Werder Bremen.

Sommige clubs gaan nog een stapje verder. Een mooi voorbeeld daarvan is Werder Bremen. Wanneer in het Weserstadion de spelersopstelling van het eigen team wordt omgeroepen, galmt na de laatste spelersnaam door boxen: “und die Nummer 12, das sind…”, waarna ruim 42.000 fanatieke Bremen supporters scanderen: “WIR!!!”.

    

Wetenschappelijke studie

Mastercard heeft als sponsor van UEFA Champions League aan sportpsychologen gevraagd onderzoek te doen naar “het twaalfde man effect”. Gebleken is dat voetbalsupporters een positief effect kunnen hebben op de prestaties van hun favoriete elftal. Het effect kan zelfs dusdanig groot zijn dat het lijkt of er een twaalfde man meespeelt.

Sportpsycholoog Bradley Busch heeft het onderzoek uitgewerkt. Hij geeft vijf tips hoe je een betere supporter kan worden.

  1. Verbaal aanmoedigen vanaf de zijlijn kan leiden tot 7% meer inzet op het veld, onder andere doordat de voetballers dan hun vermoeidheid vergeten. Nederlands voetbalfans behoren tot de luidruchtigste fans van Europa.
  2. Het zingen van clubliederen draagt bij aan een goede sfeer in het stadion en geven de spelers extra energie.
  3. Vlaggen, voetbalshirts, voetbalsjaals en andere optische uitingen kunnen spelers aanzetten tot 8% meer inzet.
  4. Wanneer blijdschap, trots en hoop op de gezichten van de supporters zijn af te lezen, kunnen voetballers hun sportieve prestaties met 12% verbeteren ten opzichte van een negatieve gelaatsuitdrukking.
  5. Rood en wit worden geassocieerd met verbeterde prestaties. Kortom: speelt jouw favoriete voetbalclub in een rood-wit voetbaltenue, draag dit tenue of shirt dan in het stadion.      

    

Thuisvoordeel

Over het algemeen zijn bij thuiswedstrijden meer “eigen” supporters aanwezig dan uit-supporters. Vaak wordt in zo’n situatie gesproken over het zogenaamde “thuisvoordeel”. Alle vijf tips die hierboven zijn gegeven om vanaf de tribune invloed uit te oefenen op de prestaties op het veld, komen sterker naar voren wanneer een club “thuisvoordeel” heeft. Naast het aanmoedigen van hun eigen team, kunnen fanatieke supporters ook de tegenstander flink op hun zenuwen werken, bijvoorbeeld bij het nemen van een strafschop.

Omdat uitwedstrijden winnen moeilijker is dan thuiswedstrijden winnen, worden uit-doelpunten in diverse competities, zoals de Europa League of de KNVB Beker, extra beloond bij een gelijke stand.

Tot slot

Massale steun door supporters kan iemands behendigheid verminderen als gevolg van prestatiedruk of faalangst. Voor eigen publiek spelen werkt echter voor de meeste voetballers ondersteunend. Kortom: fungeer ook als twaalfde man voor jouw favoriete voetbalclub en bestel vandaag nog een voetbalsjaal of voetbalvlag

Winkelwagen

Geen artikelen in winkelwagen.

Gastenboek

  • 14-01-2019 - Spullen van De Graafschap zijn lastig te vinden, maar gelukkig...  lees meer
  • 14-01-2019 - Die sjaal van Feyenoord met de Kuip erop is echt...  lees meer
  • 03-01-2019 - We hebben de Feyenoord lamp in goede staat ontvangen. Het...  lees meer
Plaats een bericht
© 2017 - 2019 Fanwinkelonline.nl | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel
Deze website maakt gebruik van cookies. Accepteren Meer informatie
Wat is een cookie? Een cookie is een klein tekstbestand dat bij je bezoek aan een website naar je computer wordt gestuurd. Zowel deze website als andere partijen kunnen cookies plaatsen. Waar worden cookies voor gebruikt? Deze website gebruikt cookies om het gebruiksgemak en de prestaties van de website te verbeteren. Met behulp van cookies zorgen we er onder andere voor dat je bij een bezoek aan onze site niet steeds dezelfde informatie ontvangt of moet invoeren. Cookies maken het surfen op de site dus een stuk prettiger. Er bestaan verschillende typen cookies. Deze website maakt gebruik van permanente cookies en sessie cookies. Permanente cookies: Hiermee kan de website speciaal op jouw voorkeuren worden ingesteld. Bijvoorbeeld om jouw toestemming tot het plaatsen van cookies te onthouden. Hierdoor hoef je niet steeds jouw voorkeuren te herhalen waardoor je tijd bespaart en gemakkelijker door de webwinkel navigeert. Permanente cookies kun je verwijderen via de instellingen van je browser. Sessie cookies: Met behulp van een sessie cookie kunnen we zien welke onderdelen van de website je met dit bezoek hebt bekeken. Wij kunnen de webwinkel daardoor zoveel mogelijk aanpassen op het surfgedrag van onze bezoekers. Deze cookies worden automatisch verwijderd zodra je jouw browser afsluit. Met welk specifiek doel plaatst deze website cookies? Deze website plaatst cookies om de volgende redenen: Winkelwagen (functionele cookie): Onthouden welke producten in je winkelmandje liggen. Zonder deze cookie kun je geen producten bestellen of in je winkelmandje plaatsen. Cookiekeuze (functionele cookie): Onthouden of je ons toestemming hebt gegeven tot het plaatsen van cookies. Google Analytics (tracking cookie): Meten hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden en hier met rapportages inzicht in proberen te verkrijgen. Google AdWords (tracking cookie): Meten we hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden. Deze kennis gebruiken we om onze AdWords campagnes te verbeteren. Facebook (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Facebook pagina te 'liken'. Deze button werkt door middel van code die van Facebook zelf afkomstig is. Twitter (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Twitter pagina te volgen. Deze button werkt door middel van code die van Twitter zelf afkomstig is. AddThis (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze content te delen via Facebook, Twitter, en diverse andere social media websites. Review sites (marketing cookies): Wij worden graag door klanten beoordeeld. Hiervoor gebruiken we een review site zoals The Feedback Company. Deze plaatst cookies voor een juiste werking. Hoe kan ik cookies beheren of verwijderen? Meestal kunnen cookies worden beheerd, bewerkt en verwijderd via je browser. Meer informatie over het in- en uitschakelen en het verwijderen van cookies kan je vinden in de instructies en/of met behulp van de Help-functie van jouw browser.